تقوا دستور همه ادیان است
آیت الله خوشوقت از تقوا و آثار آن می فرمایند:
یکی از آثار تقوای مستمر این است که در تنگناهای دنیا برایش گشایش فراهم میشود. تقوی سبب میشود انسان راهی را برود که از اول باید همان راه را برود، اما انسان بیتقوی ممکن است چهل راه طی کند و موفق هم نشود. موضوع کتاب آسمانی ما هدایت انسانها به صراط مستقیم و اطاعت فرامین خداست که از طریق انجام واجبات و ترک محرمات تحقق مییابد.
انسان گرفتار غرایز است و نفس امّاره بر او
حاکم است، شیطان هم قسم خورده نگذارد انسانها صراط مستقیم را بپیمایند: «کاری میکنم
مردم گوش به فرمان خدا ندهند.» چون خدا دید مردم گرفتار چنین دشمنی هستند، تعداد
زیادی آیات به عنوان تهدید از مخالفت فرمان خدا یا تشویق بر اطاعت فرمان خدا نازل
کرد تا انسان وادار به کار خوب و ترک کار بد شود!
آیاتی که عذابهای اخروی و نعمتهای بهشتی را بیان میکند، از این دسته آیاتاند که به انسان کمک میکند در دو راهی اطاعت خدا و نافرمانی او جانب تقوی را ترجیح دهد، کم آیهای پیدا میکنید که در آن امر به تقوی وارد نشده باشد.
امیرمومنان(ع) میفرماید: خدا در اولین شریعتی که نازل کرد به مردم دستور داد تقوی را رعایت کنیم، قرآن کریم نیز به همین مضمون آمده است.
منافع مادی و معنوی «تقوی» در قرآن بیان شده است. امام صادق(ع) فرمود «هرسال به یکاندازه باران میبارد، منتهی وقتی اهل منطقهای گناه میکنند، خداوند سهم باران آنها را به بیابانها و دریاها میفرستد»، قرآن تقوی را در جنگ هم مؤثر معرفی کرده است «إن تصبروا و تتقوا لا یضرکم کید هم شیئا»
یکی از آثار تقوای مستمر این است که در تنگناهای دنیا برایش گشایش فراهم میشود. تقوی سبب میشود انسان راهی را برود که از اول باید همان راه را برود، اما انسان بیتقوی ممکن است چهل راه طی کند و موفق هم نشود. موضوع کتاب آسمانی ما هدایت انسانها به صراط مستقیم و اطاعت فرامین خداست که از طریق انجام واجبات و ترک محرمات تحقق مییابد.
منبع: رسا
کد خبرنگار: ۲۱۲۱۱۳